On art and psychoanalysisis. Concerning an exhibition

Authors

  • Patricia Natalevich Asociación Psicoanalítica del Uruguay
  • Gustavo Sogliano Asociación Psicoanalítica del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.36496/n135.a11

Keywords:

art, creator, creation, psychoanalysis, sublimation, culture

Abstract

«From creation, look, listening and word» was the name given to the exhibition held in July of this year at the Juan Zorrilla de
San Martín Museum, based on the work of the stoneware sculptor Ricardo Nowinski and the photography of light contrasts in white and black by Manuel Gayoso. The authors generate a dialogue between both forms of artistic expression, on the one hand, with the act of creation as a singular, collective and cultural experience; and on the other, build bridges with psychoanalysis. Another attempt was to investigate what is the subjective experiential relationship that links the creator, the work, with the person who observes it; from there to the transferential experience and happening in the psychoanalytic function that, like art, gives rise to the unprecedented in the session. A perspective on the original relationship of the creator of psychoanalysis with art is also addressed. The word, even being a link with culture and history, tries to explain but does not account for the creative act. It also addresses aspects where the possibility of creation and art are subsumed in the contemporary «civilizational vertigo".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casas de Pereda, M. (2007). Sujeto en escena: El significante psicoanalítico. Isadora.

Freud, S. (1979a). El malestar en la cultura. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 21, pp. 57-140). Amorrortu. (Trabajo

original publicado en 1930 [1929]).

Freud, S. (1979b). El porvenir de una ilusión. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 21, pp. 1-56). Amorrortu. (Trabajo

original publicado en 1927).

Freud, S. (1980a). El Moisés de Miguel Angel. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 13, pp. 213-242). Amorrortu. (Trabajo

original publicado en 1914).

Freud, S. (1980b). Tótem y tabú. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 13, pp. 1-164). Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1913 [1912-1913]).

Laplanche, J. y Pontalis, J.-B. (1983). Diccionario de psicoanálisis. Labor. (Trabajo original publicado en 1967).

Morra, J. (2018). Cuando el arte y el psicoanálisis se encuentran: Aventuras críticas en el Museo Freud de Londres.Calibán, 16(1), 157-168.

Nasio, D. (2015). Arte y psicoanálisis. Paidós.

Pessler, M. (2018). Arte contemporáneo en Berggasse 19, Viena. Calibán, 16(1),152-154.

Read, H. (1957). Imagen e idea: La función del arte en el desarrollo de la conciencia humana. Fondo de Cultura Económica.(Trabajo original publicado en 1955).

Remedi, G. (3 de diciembre de 2021). La cultura es lo de todos los días: a 100 años del nacimiento de Raymond Williams. La Diaria. https://ladiaria.com.uy/cultura/articulo/2021/12/la-cultura-es-lo-de-todos-los-dias-a-100-anos-del-nacimiento-de-raymond-williams/

Roudinesco, E. (2015). Freud, en su tiempo y en el nuestro. Debate.

Viñar, M. (2009). Mundos adolescentes y vértigo civilizatorio. Trilce.

Winnicott, D. W. (1987). Realidad y juego. Gedisa.(Trabajo original publicado en 1971).

Zito Lema, V. (1992). Conversaciones con Enrique Pichon-Riviere sobre el arte y la locura.Cinco.

Downloads

Published

2023-03-01

Issue

Section

Thematic

How to Cite

On art and psychoanalysisis. Concerning an exhibition. (2023). Revista Uruguaya De Psicoanálisis, 135, 160-171. https://doi.org/10.36496/n135.a11

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>