Choreographies. Arkaic inscriptions

Authors

  • Javier García Castiñeiras

Keywords:

the archaic, signified, word presentation, thing presentation, memory trace, inscription

Abstract

This text offers ideas on the psychic human condition between the real aspect of the partial drive and the significant. It is proposed the term «unconscious coreo-graphy»: the set of dynamic movements existing between the baby and the parents. This amalgam between excitement and sign delimitates the epistemic zone specific of the psychoanalysis, consistently in tension. Just as in dance, the erogenous bodies both write and are written at the same time, which aids to this idea of building. The «other» is intercrossed by language and the laws under an exchange; that is to say, by the Other. The events are acts impregnated in the parents’ longings, an unconscious act of coreo-graphic creation, that is to say, a re-creation or forms where the unconscious history of the parents is originated. The drive builds an intertwined writing starting from the urverdrängung or originated repression, —which is the fixation of the drive linked to a representative— in the act where a significant takes the place of the driving reitz. This is framed by the driving death and masochism on favor of Eros. This originated repression, it is not a lost word forgotten that can be rejoined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Javier García Castiñeiras

    Psicoanalista. Miembro titular de la Asociación Psicoanalítica del Uruguay

References

Anzieu, D. (1990). Las envolturas psíquicas. Buenos Aires: Amorrortu.

Aulagnier, P. (1977). La violencia de la interpretación. Buenos Aires: Amorrortu.

Derrida, J. (1971). De la gramatología. Buenos Aires: Siglo XXI.

Derrida, J. (1980). Freud y la escena de la escritura. En Suplementos de las Notas. Buenos Aires: Escuela Freudiana de Buenos Aires.

De Saussure, F. (1985). Curso de lingüística general. Barcelona Planeta-Agostini.

D’Ors, A. (2009). El problema del sentido de las «expresiones de concepto». A propósito de un inédito de Gottlob Frege. Thémata. Revista de

Filosofía. Número 41, p. 269.

Ducrot, O; Todorov, T. (1980). Diccionario enciclopédico de las ciencias del lenguaje. Madrid: Siglo XXI.

Freud, S. (1991a). Obras completas: Tomo XIII. Tótem y tabú y otras obras (Í913-1914). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1991b). Obras completas: Tomo IV. Conferencias de introducción al psicoanálisis (Partes I y II) (1915-1916). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1992). Obras completas: Tomo XIV. Contribución a la historia del movimiento psicoanalítico. Trabajos sobre metapsicología y otras obras (1914-1916). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1994). Cartas a W. Fliess. Buenos Aires: Amorrortu.

Green, A. (1986). A posteriori, lo arcaico. Revista de Psicoanálisis, APA, tomo XLIII, N. 4.

Green, A. (1995). El lenguaje en psicoanálisis. Buenos Aires: Amorrortu.

Koolhaas, G. (1987). El inconsciente: inscripción, texto y archivo. En Ed. APU. El cuerpo, el lenguaje, el inconsciente. Tomo II. Montevideo: Biblioteca Uruguaya de Psicoanálisis.

Lacan, J. (1982). Las formaciones del inconsciente. Buenos Aires: Nueva Visión.

Lacan, J. (1986). El seminario: Seminario 11. Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Laplanche, J., Pontalis, J.B. (1996). Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Laplanche, J. (1989). Nuevos fundamentos para el psicoanálisis. Buenos Aires: Amorrortu.

Leclaire, S. (2012). Seminarios en Montevideo, 1972. Montevideo: Ed. BUP, APU.

Love, P. (1964). Terminología de la danza moderna. Buenos Aires: Eudeba.

Rosolato, G. (1981). La relación de desconocido. Barcelona: Petrel.

Szpilka, J. (1976). Arqueología o mitología en el pensamiento psicoanalítico. Revista Uruguaya de Psicoanálisis (RUP), APU, N 55.

Downloads

Published

2019-01-01

How to Cite

Choreographies. Arkaic inscriptions. (2019). Revista Uruguaya De Psicoanálisis, 129, 13-29. http://publicaciones.apuruguay.org/index.php/rup/article/view/56