Of Textures, Weft and Warp

Authors

  • Margarita Muñiz Cáceres

Keywords:

mourning, orphanhood, missing, death, transference, countertransference, neutrality, abstinence

Abstract

What leads us into writing? I understand that clinical events sometimes demand some kind of sifting process from us in order to gradually cleanse anxieties, fears and assumptions, to avoid being locked in a supposed diagnostic knowledge. To write in order to gather our thoughts, to think, to continue doubting and opening new furrows in the undreamed paths that stretch the field in the transferential interchange. Writing offers itself as a winding road of elaboration. Writing about what we do not know. Rewriting. In the same fashion, the analysis. Uncertain writing. Engravings. With the readings of Marguerite Duras as a point of departure, revising clinical experience, the paper is an attempt to reflect on the texts and textures that arise in the clinical space. The articulation between the literary and clinical textures will be established through the experience of the treatment of a patient whose father suffered enforced disappearance during the dictatorship, and who oscillated between words and silence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Margarita Muñiz Cáceres

    Profesora de Literatura, Instituto de Profesores Artigas. Licenciada en Psicología, Universidad de la
    República. Docente efectiva en Formación Docente

References

Arregui, R. (1993). Consideraciones sobre l transferencia en psicoterapia con pacientes del terrorismo de Estado: Acerca de una pérdida no llorada. Montevideo: Comisión de Publicaciones de la Asociación Psicoanalítica del Uruguay.

Bauzá, H. F. (1997). Voces y visiones: Poesía y representación en el mundo antiguo. Buenos Aires: Biblos.

Bleichmar, S. (2005). La psicoterapia analítica como lugar de producción simbólica. Cambio Psíquico, 7(1), 15-48.

Duras, M. (2009). Escribir. Barcelona: Tusquets. Freidemberg, D. (15 de enero de 2014). Liberar la lengua poética. Página/12. Disponible en:

http://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/subnotas/237776-66476-2014-01-15.html

Freud, S. (1992). Duelo y melancolía. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 14, pp. 215-234). Buenos Aires: Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1917 [1915]).

— (1992). Inhibición, síntoma y angustia. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 20, pp. 71-164). Buenos Aires: Amorrortu. (Trabajo

original publicado en 1926 [1925]).

— (1992). La transitoriedad. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 14, pp. 305-312). Buenos Aires: Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1916 [1915]).

— (1992). Lo ominoso. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 17, pp. 215-252). Buenos Aires: Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1919).

Gatti, G. (2008). El detenido-desaparecido: Narrativas posibles para una catástrofe de la identidad. Montevideo: Trilce.

Gelman, J. (23 de diciembre de 1998). Carta abierta a mi nieto. Brecha. Disponible en: http://www.juangelman.net/2011/07/13/carta-abierta-a-minieto/ (Carta fechada el 12 de abril de 1995).

— (2001). Valer la pena. Buenos Aires: Seix Barral.

— (2008). Velorio del solo. En J. Gelman, Gotán. Buenos Aires: Seix Barral. (Trabajo original publicado en 1961). Homero. (trad. 2001). La Ilíada. Madrid: Alba.

Hustvedt, S. (2010). Elegía para un americano. Barcelona: Anagrama.

Liscano, C. (2004). Ejercicio de impunidad: Sanguinetti y Batlle contra Gelman. Montevideo: Caballo Perdido.

Millás, J. J. (1998). El orden alfabético. Madrid: Santillana.

Downloads

Published

2016-01-01

How to Cite

Most read articles by the same author(s)