Body, sexuality,politics

Authors

  • Javier García Castiñeiras Asociación Psicoanalítica del Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.36496/n132a2

Keywords:

Culture, Oedipus complex, Filicide, Violence, Torture, Power, Creatrion, Law, Missing

Abstract

The paper discusses the connection between the Oedipus, the social bond, and the effects of the state terror over human sexuality through film examples, with a special focus on Pasolini’s Oedipus Rex and Sergio Blanco’s theatre play Ostia, which serves Blanco as a bridge between the assassination of Pasolini in Ostia and the disappearance of detainees during the dictatorships in the Río de la Plata.

            Pasolini’s Oedipus Rex allows the director to articulate Freud’s ideas in Totem and taboo and an Oedipus experienced with a violent, fascist father; an experience later sublimated in his work. The impact of culture on sexuality and the impact of both on the construction of the social bond are highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bini, A. (productor) y Pasolini, P. P. (director) (1967). Edipo Rey. Italia, Marruecos: Arco Film Somafis.

Blanco, S. (22 de julio de 2019). Ostia. Obra teatral presentada en el Teatro Solís, Montevideo. (Trabajo original publicado en 2005).

Bolognnini, M. (productor) y Pasolini, P. P. (director) (1968). Teorema. Italia: Eurointer.

Bunch, W. (productor) y Kechiche, A. (director) (2013). La vie d'Adèle. Francia, Bélgica: Quat'sous Films, Wild Bunch.

Canning, I. (productor) y McQueen, S (director) (2011). Shame. Estados Unidos: Film4.

Freud, S. (1991a). La interpretación de los sueños. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 4). Buenos Aires: Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1900).

Freud, S. (1991b). Tótem y tabú. En J. L. Etcheverry (trad.), Obras completas (vol. 13). Buenos Aires: Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1913 [1912-1913]).

Gade, M. C. (productor) y von Trier, L. (director) (2013). Nymphomaniac. Dinamarca, Bélgica, Francia: Zentropa Entertainments.

Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P. P. (director) (1971). El Decamerón. Italia, Francia, Alemania: Produzioni Europee Associate, Les Productions Artistes Associés, Artemis Film.

Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P. P. (director) (1972). Los cuentos de Canterbury. Italia, Francia: Produzioni Europee Associate, Les Productions Artistes Associés.

Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P. P. (director) (1974). Las mil y una noches. Italia, Francia: Produzioni Europee Associate, Les Productions Artistes Associés.

Grimaldi, A. (productor) y Pasolini, P. P. (director) (1975). Saló o los 120 días de Sodoma. Italia, Francia: Produzioni Europee Associate, Les Productions Artistes Associés.

Edison, T. (productor) y Heise, W. (director) (1896). The kiss. Estados Unidos: Edison Studios.

Klein, M. (1987). Notas sobre algunos mecanismos esquizoides. En M. Klein, Obras completas (vol. 3, pp. 10-33). Buenos Aires: Paidós. (Trabajo original publicado en 1946).

Kubrick, S. (director y productor) (1999). Ojos bien cerrados. Estados Unidos: Stanley Kubrick Productions.

Lacan, J. (1984). La agresividad en psicoanálisis. En J. Lacan, Escritos 1. Madrid: Siglo XXI. (Trabajo original publicado en 1948).

Medavoy, M (productor) y Aronofsky, D. (director) (2011). El cisne negro. Estados Unidos: Cross Creek Pictures.

Ossana, D. (productor) y Lee, A. (director) (2005). Broheback mountain. Estados Unidos: River Road Entertainment.

Downloads

Published

2021-08-30

How to Cite

Body, sexuality,politics. (2021). Revista Uruguaya De Psicoanálisis, 132, 34-44. https://doi.org/10.36496/n132a2