Performances; Body and Transcripts in Transfer

Authors

  • Laura Verissimo de Posadas

Keywords:

acto, actuación, cuerpo, interpretación, material clínico

Abstract

This paper underlines the importance of acts in Freuds teachings. It sustains that the comparison of the analytic scene with that of the dream would operate, in adult treatment, as an obstacle to the reception of the motor activity and gestures as discursive
elements. It also engages into the difference between actions with an underlying hidden sense, whose expression is stiffed by repression from other actions referred to marks that have not reached the level of fantasy and of what is speakeable. In both cases they are considered as motions that appeared without passing through preconcious process, underlining the communication as value of something that cannot be said otherwise. The purpose of this paper is to unravel the process at stake in the enactment and its defense mechanisms. A brief vignette illustrates the way in which a patient act is included in transference experience, showing the analysts participation in these productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Laura Verissimo de Posadas

    Miembro Titular de la Asociación Psicoanalítica del Uruguay

References

(1) ASSOUM, P.L: “De l’acte chez Freud” Nouvelle Revue de Psychanalyse. Nº 31, 1985.

(2) CASAS DE PEREDA, Myrta: Confrontaciones. Acerca del gesto y la palabra. RUP Nº 65, 1987.

(3) CASAS DE PEREDA, Myrta (coordinadora), Martha Cárdenas de Espasandín, Cristina López de Cayaffa, Ma. Cristina Martínez de Bagattini, Aída Miraldi, Clara Uriarte de Pantazoglu: Acto, acting-out y discurso infantil. EPPAL, Montevideo, Uruguay, 1992.

(4) CHAUVELOT, D: “L’acting-out, réalisation d’une reponse, production de l’inconcient”. En lettres de l’école. Nº 19.

(5) FERENCZI, S: “Les mots obscènes”. En OEuvres Completes, vol 1 Paris, Payot, 1990-1994.

(6) FREUD, S: Fragmento de análisis de un caso de histeria. Dora. A.E. Tomo VII.

(7) FREUD, S: Psicopatología de la vida cotidiana. A.E. Tomo VI.

(8) GARCÍA, J: “Coreografía. Inscripciones arcaicas”. IX Jornadas de Psicoanálisis de APU.

(9) GAUGAIN, M: “El acting-out, el pasaje al acto y la transferencia analítica”. En Los límites de la transferencia. Nueva Visión. Buenos Aires.

(10) LAOS-EIZIRIK. C: “Entre la escucha y la interpretación, un estudio evolutivo de la neutralidad psicoanalítica”. Presentado en APU en junio 1995.

(11) SOLER, C: Finales de análisis. Ed. Manantial.

(12) VERÍSSIMO DE POSADAS, L: La emergencia de la interpretación en la situación analítica. Inédito.

(13) VERÍSSIMO DE POSADAS, L: La temporalidad en la práctica analítica. IX Jornadas de Psicoanálisis de APU.

(14). WINNICOTT, D: Clínica psicoanalítica infantil. Buenos Aires. Hormé, 1980.

Downloads

Published

2000-01-01

How to Cite

Performances; Body and Transcripts in Transfer. (2000). Revista Uruguaya De Psicoanálisis, 91, 66-77. http://publicaciones.apuruguay.org/index.php/rup/article/view/1265